Succes i København

De første år var lidt drøje for den farvehandel, jeg etablerede her i hovedstaden for nu snart 10 år siden, men stille og roligt lykkedes det mig at øge omsætningen og fastholde den på en pænt, højt niveau, så jeg i dag må indrømme, at jeg er godt tilfreds med min forretnings indtjening.

Godt hjulpet med inspiration fra min ven Stefan, der driver Gulvkanonen, kom jeg dog snart videre.

Som det er normalt for de fleste af den slags forretninger, har jeg både salg til private og til professionelle malere, og jeg må da sige, at det er salget til de professionelle, der udgør langt den største del af omsætningen. Omvendt har jeg det personligt sådan, at salget til private er det sjoveste at have med at gøre, for overfor private får jeg i de fleste tilfælde brug for min egen viden og erfaring fra den gang, jeg selv arbejdede som bygningsmaler.

Og jeg kan godt lide at vejlede mine kunder. Ofte får jeg besøg af kunder, som skal i gang med maling af lejlighed, fordi de har købt en lejlighed og ønsker at få den frisket op, inden de selv flytter ind. Det er tit mennesker, der ikke har den store erfaring med den slags, og de vil gerne have gode råd både om selve malerarbejdet, men i høj grad også om de redskaber, de skal bruge til opgaven.

Men som sagt var de første år med forretningen lidt drøje, for det tager altså tid at oparbejde en tilpas stor, fast kundekreds, der kan lægge et tilpas solidt fundament for omsætningen. Det var en overgang tæt på, at jeg måtte opgive projektet og lukke forretningen, men pludselig en dag fik jeg besøg af indehaveren af et ret stort malerfirma i København, som fortalte mig, at han gik med overvejelser om at skifte leverandør, fordi hans hidtidige leverandør ikke altid sørgede for at have de varer på lager, som han skulle bruge i sit firma. Og det er ganske enkelt for dyrt at skulle vente flere dage på at kunne afhente de varer, man skal bruge i arbejdet, fortalte han.

Det lykkedes at få en aftale i stand med ham, og derefter gik det slag i slag, for jeg gik meget op i hele tiden at have alle gængse varer på lager, så hans firma ikke skulle komme forgæves til mig. Det fortalte han åbenbart videre til kolleger, for ikke så lang tid senere fik jeg besøg af en maler på Frederiksberg, som også var interesseret i at købe sin maling og andre varer hos mig.

Selv om jeg selvfølgelig blev presset lidt på priserne, gav det alligevel et gevaldigt skub i den rigtige retning, så min omsætning fra den ene år til det andet blev mere end tredoblet. Og det gav yderligere fremgang for forretningen, da jeg også blev fast leverandør for endnu en maler i København, som faktisk i dag har udviklet sig til at være min største kunde. Da han startede hos mig, havde han kun en enkelt malersvend ansat, men hans firma har udviklet sig enormt over de senere år, så han i dag beskæftiger 14 fuldtidsansatte.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
Disclaimer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *