Egentlig er det ligegyldigt, hvilken branche vi ser på: De rigtige indkøb af den rette kvalitet til rette tid og rette pris vil altid være en uhyggeligt stærk parameter, når det handler om at optimere overskud og indtjening. Det gælder naturligvis også for en normalt ret traditionsbunden branche som automobilbranchen.
En af de relativt nyere veje at gå for den branche er indkøb af selv større ting som afbalanceringsmaskiner etc. via internettet.
NIMA Lift viser vejen i branchen
Hvor mange leverandører til autoværksteder har fastholdt en traditionel og omkostningstung salgstragt med omkringkørende sælgere og den slags, har firmaet NIMA Lift i Billund taget en anden vej: Online salg.
Der er såmænd intet revolutionerende i at sælge online, men når der er tale om selv store og tunge sager som autolifte ( https://www.nimalift.dk/autolift.html ), er det mere sjældent. Det har ikke holdt folkene i Billund tilbage – tværtimod!
En velfungerende webshop med et kæmpe udvalg af maskiner og udstyr til autoværksteder er stille og roligt gået hen og blevet en af de helt store leverandører i branchen.
Udvalget er som nævnt stort og spænder fra kæmpemæssige 4-søjlede autolifte til en såkaldt entry-level autolift, der er en sax-lift med en kapacitet på 2700 kilo og kan erhverves for sølle 8.990 kroner:
Support pr. telefon og e-mail
Uanset om der re tale om for eksempel en stor autolift eller en mindre kompressor, værkstedsindretning, maling til værkstedsgulve eller værktøj: Support og service er på et meget højt niveau pr. telefon eller e-mail.
Selvom man køber online, behøver man bestemt ikke være ladt ude i kulden, når der er spørgsmål eller funktionsproblemer, der skal løses.
Det dokumenteres på bedste vis af de mange gode anmeldelser af NIMA Lift: https://www.nimalift.dk/anmeldelser
Fremtidens pengemaskine?
Jamen det er præcist, hvad artiklen her indledtes med: Effektive leverandører, der udnytter moderne slagskanaler og minimerer eller fjerner unødige omkostninger, der sætter dem i stand til at levere topkvalitet billigere og hurtigere, end de traditionelle gør det.
Og det er præcis, hvad man har gjort for autobranchen. Hvilken branche mon kommer næst?